Reisevilkår / Generelle bestemmelser for pakketurer, eventer og kurs med Complete Travels AS :
Kunden er selv ansvarlig for å gjøre seg kjent med Complete Travels AS’ Reisevilkår / Generelle bestemmelser for reiser, eventer og kurs. Ved betaling av depositum, evt. betaling av sluttfaktura aksepteres bestemmelsene av kunden. I bestemmelsene er Complete Travels AS (arrangøren) benevnt med Complete Travels, og den reisende / kunden er benevnt med kunden.
Complete Travels er medlem av Reisegarantifondet (www.rgf.no)
1. Bestilling
Bestillinger gjøres via bestillingsskjema på www.completetravels.no, evt. via telefon eller mail. Bestillingen er ikke bekreftet fra Complete Travels før kunden har mottatt en bestillingsbekreftelse via e‐post. Påmeldingen er bindende. Ved bestilling av kurs og/eller en pakkereise er kunden ansvarlig for å oppgi korrekte detaljer om bestilt reise og om kundene som er med i reisefølget. Kunden er også ansvarlig for å lese bestillingsbekreftelsen som Complete Travels sender ut, og å godkjenne at all informasjon vedrørende kursdato, dato for event, ankomst- og avreisedato, antall overnattingsdøgn, antall personer i reisefølget, navn på hele reisefølget er korrekt. Kunden må også godkjenne at stedet kurset / eventet / reisen er korrekt. Kunden er også ansvarlig for å kontrollere hvilke ytelser som inngår i bestilt pakke.
Barn under 18 år kan kun delta på reiser i følge med en foresatt. På kurs kan man delta alene ned til 16 år ved underskrift fra foresatt. Vi holder privatkurs for barn ned til 8 år.
2. Betaling
Complete Travels’ betalingsform er faktura sendt pr e-post, Vipps eller via bestillingsskjema hvor kunden betaler direkte på nett med betalingskort. Når kunden har bestilt en pakketur skal betaling av depositum være betalt innen 48 timer etter bestilling.
Depositumet utgjør ca. 20 % av turens totale pris.
Resterende sum forfaller 30 dager før valgt tur starter. Med «starter» menes dato for ankomst på reisedestinasjon for pakketuren. Om kunden bestiller en pakketur som starter under 1 måned etter at bestillingen er gjort sendes det en faktura for hele pakkens beløp, og hele summen skal da betales i sin helhet. Betalingsfristene til Complete Travels er ufravikelig, og for sen betaling betraktes som en avbestilling av reisen, hvor evt. betalt depositum ikke vil refunderes.
Ved bestilling av kurs eller event/gruppetilstelning sendes det ut faktura med 7 dagers forfallsfrist som må betales i sin helhet. Er det under 10 dager til kursets/eventets oppstart må faktura betales innen 24 timer fra bestilling.
Complete Travels vil gjøre sitt beste på å minne kunden på betalingsfristen.
3. Avbestiling
Kunden kan selv tegne avbestillingsforsikring hos ulike forsikringsselskap.
Avbestillingsforsikringen gir rett til fri avbestilling av reisen frem til avreise, eventuelt mot en egenandel for kunden. Dekning og vilkår går via valgt forsikringsselskap. Complete Travels tilbyr ikke selv avbestillingsforsikring ved bestilling av reise og/eller pakke. Dersom kunden ikke overholder betalingsfristene fra Complete Travels anses turen som avbestilt, uten refusjon fra Complete Travels. Dersom den reisende er forhindret fra å reise grunnet manglende pass, visum, flybilletter, andre dokumenter og andre uforutsette årsaker er kunden selv ansvarlig, og Complete Travels vil ikke refundere hele eller deler av reisens verdi.
Når en person i et reisefølge hvor prisen er basert på overnatting i dobbel/twin rom avbestiller, har Complete Travels rett til å kreve et gebyr fra resterende reisefølge for utgifter til et enkeltrom eller plassere kunden i et twin rom med en annen deltaker.
3.1 Avbestillingsgebyr Pakkereise
Følgende frister og gebyrer gjelder ved avbestilling reise
- Ved avbestilling inntil 45 dager før avreise kan reisen avbestilles mot et gebyr på 500 kr pr reisende
- Ved avbestilling 45-30 dager før avreise kan reisen avbestilles mot at depositum ikke refunderes kunden.
- Ved avbestilling 29-14 dager før avreise kan reisen avbestilles mot at 50 % av reisens totale kostnad betales
- Ved avbestilling under 13 dager før avreise kan hele reisens kostnad bli belastet kunden.
3.2 Avbestillingsgebyr kurs og event/gruppetilstelning.
Følgende frister og gebyrer gjelder ved avbestilling kurs og eventer / gruppetilstelning:
- Ved avbestilling inntil 14 dager før avreise kan kurset/eventet/gruppetilstelningen avbestilles mot et administrasjonsgebyr på 300 kr.
- Ved avbestilling 13-11 dager før kurset/eventet/gruppetilstelningen kan reisen avbestilles mot at 50 % av kurset/eventet/gruppetilstelningenstotale kostnad betales.
- Ved avbestilling under 10 dager før kurset/eventet/gruppetilstelningen kan hele kurset/eventet/gruppetilstelningens kostnad bli belastet kunden
4. Endring av reisen
Complete Travels vil gjøre sitt ytterste for å imøtekomme kundens ønske om å endre/flytte ønsket dato for kurset/eventet/gruppetilstelning eller pakkereisen. Dersom det ikke lar seg gjøre må kunden eventuelt velge å avbestille reisen og vilkår i punkt 3 vil gjelde.
5. Arrangørens rett til å avlyse
Complete Travels kan avlyse en reise/kurs/event hvis
- Antall påmeldte til reisen er for få ift. antall minimum påmeldte i produktet som er bestilt. Antall minimum står oppført på bestillingsbekreftelsen kunden mottar av Complete Travels ved bestilling som er spesifisert for hver destinasjon. Avlysing fra Complete Travels må skje senest 28 dager før en pakkereises’ start. 10 dager før kurset/eventets’ start. Kontaktperson på hver bestilte reise/kurs/event må varsles skriftlig.
- Force Majeure i reisens destinasjon. Dette innebærer at det på reisens destinasjon er krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter
som må likestilles med de forannevnte, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil gjøre seg gjeldene når pakkereisen skal ta til etter avtalen.
Ved avlysning grunnet 5.1 har kunden krav på 100 % refusjon av reisens beløp. Kunden vil få tilbud om å bli booket om til overnattingsstedet som inngikk i pakketuren, men til en rimeligere pris uten guide etc. som var tilbudt i pakken i første omgang. Her må kunden ordne med transport på egen hånd. Coaching, guiding og oppfølging vil falle bort fra bestillingen.
Ved avlysing grunnet 5.2 har kunden krav på 50% refusjon av reisens beløp.
6. Kunden kan avlyse en reise hvis:
6.1.Det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager før pakkereisen skal ta til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som må likestilles med de foran nevnte, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil gjøre seg gjeldende når pakkereisen skal ta til etter avtalen. Tilsvarende gjelder der begivenheter som nevnt i foregående punktum, inntreffer på reiseruten og dette innebærer en reell risiko for kunden.
6.2. Complete Travels forhøyer den totale prisen for pakketuren med mer enn 10 %
Ved avbestilling etter 6.1 har kunden krav på å få tilbakebetalt det han har betalt for
pakkereisen. Kunden har ikke rett til å avbestille etter reglene i denne bestemmelsen dersom han inngikk avtalen til tross for at han kjente eller måtte kjenne til den begivenheten som påberopes som grunnlag for avbestilling.
Ved avbestilling etter 6.2 har kunden krav på å få refundert 100 % av reisens beløp.
7. Arrangørens plikter
Complete Travels plikter å gjennomføre reisen etter det innhold som er avtalt, og som er beskrevet i reisebekreftelsen sendt fra Bergen Sportsreiser til kunden før utsendelse av faktura. Om det oppstår avvik fra planlagt gjennomføring av reisen skal Complete Travels i rimelig grad sørge for at de reisende blir utsatt for minst mulig ulempe.
Vi gjør vårt ytterste for at all informasjon på våre nettsider skal være korrekt, men tar forbehold om feil eller mangler i produktbeskrivelser, priser eller annen informasjon som fremkommer på våre internettsider.
Complete Travels AS bestreber at vi alltid kan levere produktet vi presenterer på vår nettside, men at det ved særskilte anledninger vil kunne forekomme et avvik.
8. Kundens plikter
Ved bestilling av pakketur gjennom Complete Travels er kunden selv / den reisende ansvarlig for å lese og forstå Complete Travels reisevilkår og generelle bestemmelser. Kunden er ansvarlig, og plikter, å betale summen reisen koster innen korrekt dato.Betalingsfristene fra Complete Travels er ufravikelig, og fører automatisk til avlysing, dersom ikke annet er avtalt. Kunden må selv sørge for å ta med seg følgende ved avreise fra Norge: Pass, evt. Visum dersom dette kreves, forsikringer, samt andre nødvendige dokumenter. Kunden er også ansvarlig for å tegne de forsikringer kunden selv måtte ønske, og å bringe med dokumentasjon av dette på reisen. Kunden er også ansvarlig for å sørge for nødvendig vaksinasjon før avreise. Kunden plikter å holde seg oppdatert på dato og tid for utreise og hjemreise, og å holde seg oppdatert på reiseprogrammet fra Complete Travels.
Kunden er selv ansvarlig for å innrette seg etter de regler og bestemmelser gitt av offentlige myndigheter, Complete Travels, Complete Travels’ representant, hotell, transportør o.l. Kunden er selv ansvarlig for å gjøre opp for kjøp av varer i kundebaren, og evt. skadeverk på hotell, transportmiddel el.l. Kunden vil stå økonomisk ansvarlig for overnevnte forhold.
Kunden må respektere de medreisende på turen, og må ikke opptre slik at det er til sjenanse for andre reisende på turen. Dersom den reisende grovt overtrer dette, kan hanutelukkes fra resten av reisen og nektes fremtidige reiser med Complete Travels, uten å kreve tilbakebetaling fra Complete Travels. Ved utelukkelse fra resten av turen etter at turen er startet kan den reisende selv pålegges å bære omkostningene ved bytte til annet hotell.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med viten og vilje, og/eller ved uaktsomhet påfører Complete Travels tap bl.a. ved å ikke overholde de bestemmelsene som er nevnt i hele punkt.
9. Erstatning og mangler
Er pakkereisen mangelfull og dette fører til at kunden lider tap, kan kunden kreve erstatning av Complete Travels. Dette gjelder likevel ikke hvis arrangøren godtgjør at mangelen skyldes omstendigheter som følgende: «avlysningen eller den mangelfulle oppfyllelse skyldes hindring som ligger utenfor arrangørens kontroll og som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden og som verken han eller noen han er ansvarlig for, kunne unngå eller avverge følgene av.»
Kunden kan, selv om han ikke har lidt noe tap, tilkjennes en godtgjørelse såfremt mangelen har voldt kunden vesentlig ulempe.Om kunden mener det foreligger en mangel som gir rett til prisavslag/erstatning, har kunden selv rett til å gi Complete Travels beskjed så snart som mulig. Beskjed kan gis til Complete Travels kontaktperson på stedet, evt. på telefon til Complete Travels. Gjelder klagen mangler ved overnattingssted, mat, etc. må mangelen påpekes ovenfor Complete Travels umiddelbart, slik at dette kan bli rettet opp i eller kompensert på stedet. Om dette ikke blir gjort kan fremtidig klage bli avvist. Om kunden skal klage på et forhold i ettertid av en pakketur eller en hotellpakke må skriftlig klage være mottatt Complete Travels senest 1 måned etter reisens avslutning.
Sikkerhet og værforbehold
Når man reiser med Complete Travels AS er helse og sikkerheten til kundene det viktigste hensyn. Kiting, sykling, klatring og de andre aktivitetene vi tilbyr på våre turer og arrangementer er forbundet med en risiko for alvorlig skade dersom man ikke følger instruktører og reiseledere sine anmodninger.
Reisebestemmelsene inkluderer begrensninger og unntak i forbindelse med vårt ansvar for dødsfall , personskade, økonomiske tap og skade på eiendom, også som følge av uaktsomhet fra vår side.